Porównanie hamowni stacjonarnej i drogowej

Hamownia to miejsce, gdzie można wykonać pomiary poszczególnych osiągów silnika samochodowego. Pomiar na hamowni daje możliwość uzyskania informacji dotyczących mocy i momentu obrotowego pojazdu. Na tej podstawie można sprawdzić kondycję silnika pojazdu. Czym różni się hamownia stacjonarna od hamowani drogowej? Kiedy warto wykonać pomiary? Sprawdź odpowiedzi w poniższym wpisie.

Do czego służy hamownia i kiedy warto z niej skorzystać?

Hamownia to odpowiednio przygotowane stanowisko, które służy do wykonywania pomiarów parametrów silnika. Pomiar mocy i momentu obrotowego na hamowni są konieczne przed wykonaniem modyfikacji silnika. Na ich podstawie można dokonać oceny stanu silnika i jego kondycji. Ponadto uzyskane wartości można porównać z tymi, deklarowanymi przez producenta samochodu. Hamowania to także swego rodzaj urządzenie diagnostyczne, które jest wykorzystywane podczas weryfikowania usterek w aucie. Dodatkowo hamownia pozwala zweryfikować poprawność przeprowadzonych modyfikacji jednostki napędowej.

Jakie są różnice pomiędzy hamownią drogową i stacjonarną?

Hamownia drogowa to przenośnie urządzenie, które montuje się na koło pojazdu i podłącza się do komputera pokładowego. Dzięki temu można dokonać niezbędnych pomiarów na drodze, takich jak przyspieszenie, moc i moment obrotowy oraz droga hamowania. Z kolei hamownia stacjonarna to specjalnie przygotowane stanowisko pomiarowe, które umożliwia dokładne odczytanie wybranych parametrów silnika. Co ciekawe, na hamowni stacjonarnej można też wykonać pomiar w trybie obciążeniowym. W tym badaniu wykorzystywany jest hamulec elektrowirowy, który sprawia, że obciążenie jest większe. Za każdym razem pomiar należy ustawić do typu i mocy silnika.