Hamownia to najczęściej stacjonarne stanowisko pomiarowe, która daje możliwość oceny zmiany mocy i momentu obrotowego silnika. To właśnie te pomiary informują właściciela samochodu o stanie silnika i jego kondycji. Dlaczego warto wykonywać pomiary mocy i momentu obrotowego na hamowni? Jak przebiega badanie na hamowni? Zachęcamy do zapoznania się z naszym wpisem, gdzie odpowiadamy na powyższe pytania.
Kiedy warto przeprowadzić badanie pojazdu na hamowni?
Pomiar mocy i momentu obrotowego na hamowni pozwala uzyskać szczegółowe informacje na temat stanu silnika samochodowego. Pomiar ten jest też konieczny przed wykonaniem chiptuningu. Na podstawie otrzymanych informacji można bezpiecznie przeprowadzić optymalne modyfikacji silnika i zaawansowane ulepszenia. Co więcej, dzięki pomiarowi mocy i momentu obrotowego można też porównać uzyskane wartości z tymi, deklarowanymi przez producenta. Badanie samochodu na hamowni jest też zalecane w przypadku podejrzenia awarii silnika lub w sytuacji, gdy silnik utracił swą moc. Z pomiaru na hamowni warto też skorzystać po przeprowadzonych modyfikacjach i naprawach jednostki napędowej.
Jak wygląda pomiar mocy na hamowni?
Pomiar mocy na hamowni jest najczęściej wykonywany w trybie dynamicznego obciążana, który stymuluje warunki rzeczywiste, w jaki pojazd porusza się po drodze. W trakcie badania wykorzystywany jest hamulec elektrowirowy, który sprawia, że obciążenie jest większe. Dlatego też specjaliści przed rozpoczęciem pomiaru muszą ustawić w specjalnym programie dodatkowe obciążenie. Co więcej, wszelkie parametry pomiarowe za każdym razem dostosowuje się do typu i mocy silnika, który będzie poddany badaniu.