Jazda samochodem to dla większości z nas codzienny obowiązek. Dla własnego komfortu warto więc zadbać o to, by nasze auto było funkcjonalne i przystosowane do warunków panujących na drodze. Wiele osób decyduje się m.in. na usunięcie filtra DPF. Czym on jest? Jaką rolę pełni w samochodzie? I dlaczego jego usunięcie jest tak skomplikowane? Na te i inne pytania odpowiada nasz artykuł.
Czym jest DPF?
DPF, czyli Diesel Particulate Filter to skrót pochodzący z języka angielskiego, który oznacza filtr cząstek stałych. Element ten występuje w większości samochodów, które są napędzane silnikami wysokoprężnymi. Jego zadaniem jest oczyszczenie spalin z cząstek sadzy.
Filtr DPF jest montowany w układzie wydechowym auta, a jego wewnętrzna struktura składa się z dużej liczby tzw. ścianek wykonanych z porowatego metalu, materiałów ceramicznych lub ze specjalnego papieru. Dzięki takiej budowie filtr wykazuje doskonałe działanie. Dlaczego więc element ten uznawany jest za awaryjny i uciążliwy dla użytkowników?
W czym tkwi problem?
Dlaczego filtr cząstek stałych jest tak wymagającą częścią? Przede wszystkim dlatego, że mimo swojej innowacyjnej budowy często ulega zapchaniu, a co za tym idzie, traci swoją wydajność. Skutkiem takiego stanu rzeczy jest nie tylko świecenie się niepokojącej kontrolki, ale i powolna utrata mocy silnika oraz jego przejście w tryb awaryjny.
Co można zrobić w takiej sytuacji? Oczywiście istnieje możliwość wymiany wspomnianego filtra. W większości przypadków jest to jednak działanie drogie i nieopłacalne, a co za tym idzie rzadko stosowane. Innym rozwiązaniem jest skorzystanie ze specjalistycznej procedury wypalania lub stosowanie specjalnych dodatków do paliwa. Oba te rozwiązania mają jednak swoje wady. Jedna z nich to konieczność jazdy przez około dwadzieścia kilometrów z ustaloną prędkością, co w wielu sytuacjach jest wręcz niemożliwe.
Wszystko to sprawia, że coraz więcej użytkowników decyduje się na usunięcie DPF z silnika samochodu. Proces ten wymaga jednak wiedzy i doświadczenia, ponieważ wiąże się ze zwiększoną ilością produkowanej energii i wyższą responsywnością pojazdu, czego skutkiem może być m.in. podwyższone spalanie i emitowanie dymu poprzez próby wypalania.
Optymalizacja oprogramowania po usunięciu filtra DPF
Samo usunięcie filtra DPF nie jest zadaniem skomplikowanym. Wyzwaniem staje się natomiast dopasowanie pracy samochodu po zakończeniu procesu. Dlaczego? Filtr DPF jest połączony czujnikami z komputerem sterującym pracą silnika. Aby pojazd działał poprawnie, konieczne jest więc wgranie nowego programu do komputera sterującego. Kolejny krok polega na dokonaniu takiej manipulacji, by auto pracowało tak jak wersja samochodu bez filtra cząstek stałych (odnosi się do DPF, EGR, a także ADBLUE) lub na dokonaniu takiej zmiany, by sterownik nigdy nie rozpoznał braku filtra. W większości przypadków potrzebne jest do tego profesjonalne i – co najważniejsze – indywidualne podejście.